Admin

Хранене по Аюрведа

In Правилно хранене on October 25, 2008 at 1:44 pm

Какво е Аюрведа? – Наука за хармония и здраве

Какво е Хранене по Аюрведа?

Ако искате да приложите науката за хармония и здраве Аюрведа в живота си, започнете с храненето. Организирането на храненето предполага отработване на някои естествени правила, препоръчвани от Аюрведа:

– Яжте в спокойна обстановка и се наслаждавайте на храната.
Хранете се винаги седнали, редовно и по възможност по едно и също време. По време на хранене не трябва да работите, да гледате телевизия, да четете. При това стремете се да говорите по-малко.

– Яжте винаги тогава, когато сте гладни
И последната храна е напълно смляна – 3-6 часа след последното хранене. Избягвайте да се хапвате между храненията.

– Обядът трябва да бъде основното ви ядене.
Вечер яжте само лека храна и преди всичко не много късно. След ранната вечеря и преди заспиване по възможност не се хранете, понеже храната трудно се преработва и пречи на съня.

– Яжте на спокойствие
Нито бързо, нито бавно. Оставете свободно място в стомаха, за да се осъществи правилно храносмилателния процес.

– След хранене трябва да се чувствате подсилени и доволни, а не тежки и пълни.

– Към яденето пийте топла вода, чай или сок.
Ако пиете мляко, пийте го отделно или заедно със сладки храни. (Според Аюрведа сладки храни са повечето зърнени храни и плодове.) Кипнато за кратко време и подправено, то се приема най-добре от организма. Млякото е самостоятелна храна

– Вашата храна – поне на обед – трябва да съдържа всички шест вкусови усещания.
(Според Аюрведа вкусовите усещания са: сладко, кисело, солено, тръпчиво, лютиво и горчиво.) В избора на храна се насочвайте и от вашите нужди. Тялото ви показва чрез апетита това, от което имате нужда, за да бъдете в равновесие. Желанието за употреба на храни, които вредят на тялото, е резултат от недобри навици или когато сте излезли от равновесие и затова нямате усет към нуждите на тялото си.

– Избягвайте алкохол, кафе, газирани напитки и шоколад.

– По възможност вечер не яжте кисело мляко, извара, сирене, а също и никакви други животински белтъчини
– месо и риба.

– Не гответе и не печете ястия с мед, понеже загретият мед произвежда шлаки.

– Избягвайте ледено студени храни и напитки, понеже отслабват храносмилателната сила.

– Веднъж приготвени храни не бива да затопляте втори път. Хранете се с прясно приготвена храна.

– Храната трябва да бъде вкусна, добре подредена и да бъде радост за окото
. Трябва да стимулира всичките сетива: основно мирис, вкус и зрение.

– Приготвяйте своята храна с любов в една спокойна и щастлива атмосфера.

– Научете се да различавате какво е добро за вашето тяло
. Учете се! Когато имате понякога влечение към нещо, което знаете, че не е добро за тялото ви, спокойно го опитайте. Дъвчете го внимателно и се опитайте да разберете какъв е истинският му вкус.
Ако сте осъзнали вкусовите качества и съдържащите се в храната вещества, този опит ще ви ръководи и в бъдеще. Често по този начин се премахва желанието за консумация на нездравословни храни. Например: шоколад – какво ви се яде от шоколада – сладко – захар или горчиво – какао?

– Доброто качество на храната, балансираното й количество и правилният ритъм на приемане я превръща в мощно лекарство, което ни подсилва и лекува.

– Храносмилателната сила се нарушава най-много от прекалено много или прекалено често ядене. Такова действие имат и белтъчните храни, когато се приемат вечер.

– Причина за газове и чувство за умора е четенето, а през последните десетилетия – и от гледането на телевизия по време на ядене.

– Равновесието в резултат на правилната обмяна на веществата в телесните тъкани и редовното отделяне на хранителните отпадъци, както и щастливото състояние на духа и сетивата, са предпоставка за здраве.

– Аюрведа предлага да се ръководим от вътрешното си чувство и да се учим какво е добро за всеки един от нас индивидуално.

Тези кратки предписания са съществена част от разбирането за храненето, което Аюрведа ни предлага. Те са и важна първа стъпка в изграждането на здравословен стил на живот. В съчетание с добре балансирани рецепти, индивидуално подбрани според вашия телесен тип, те ще ви помогнат да се научите да се храните така, че да бъдете здрави и щастливи и да водите живот в съгласие със себе си.


здравница.ком

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: