Admin

Как да ядем?

In Правилно хранене on October 23, 2008 at 1:59 pm

Най-важното условие е да се яде спокойно и с удоволствие. Старайте се да не си сипвате допълнително, а потърпете – чувството за насищане настъпва малко по-късно. Ако сте яли малко, хапнете нещо след два часа. Най-добре е това да бъде морков, сурова пиперка, ябълка, праскова, портокал, овесени ядки или дори пълнозърнести макарони.
За доброто храносмилане е необходимо да се яде бавно и храната да се сдъвква старателно. По-добре да не се яде изобщо, отколкото да се яде набързо. Доброто сдъвкване улеснява всмукването на хранителните вещества в червата и потребността от храна може да се задоволи с по-малко количество ядене.
Не бива да се яде при болки, психическо или физическо неразположение, при треска и висока температура. Ако след ядене изпитвате дискомфорт, тежест в стомаха и червата, не приемайте храна, докато не се почувствате по-добре. Най-правилно е да се вслушвате в инстинкта си.
Болките, възпаленията, повишената температура затормозяват отделянето на храносмилателни сокове, прекратяват мускулните съкращения на стомаха, убиват вкуса към храната, отклоняват енергия от храносмилателните органи и влошават усвояването. Липсата на чувство за глад при треска трябва да подскаже, че организмът има нужда от гладуване. Всяка храна, изядена при повишена температура, само засилва това състояние. Обложеният език, който пречи за нормалното възприемане на вкуса и аромата на храната, същевременно пречи и за възникване на хранителни рефлекси и оттам – за отделяне на храносмилателни сокове. Болният, който има треска, се нуждае от гладуване, а не от ядене. Колкото по-малко енергия има човек, толкова по-малко и по-лека храна може да усвои организмът му. Практиката болните и отпадналите да се насилват да ядат, за да „укрепнат”, е изключително вредна.
При психически и умствен дискомфорт, депресии и стрес положението е същото. Избягвайте да се храните в състояние на емоционално и умствено напрежение. Храната, изядена в такива условия, никога не се смила както трябва, а води до ферментация и гнилостно разлагане, които предизвикват разстройства и болести. Ругатните, мърморенето, караниците по време на ядене са пагубни за здравето. Всякакво психическо напрежение трябва да се избягва. На масата не бива да се допускат тревоги, страхове, завист, ревност, дребнави разправии, предизвикващи емоционален стрес и оскърбени чувства. Те нямат място при приемане на храна. Не забравяйте, че стомашните секреции са в тясна връзка с емоциите.
Никога не бива да се яде непосредствено преди, след или по време на сериозен физически или умствен труд. Само по себе си яденето е работа и то трябва да се разграничи от всички останали видове дейност. Не бива да се яде никаква храна, докато организмът не получи достатъчно умствена и физическа почивка, за да се отпусне и да се подготви за храносмилане.
Тежката храна в състояние на физическа и умствена умора определено води до лошо храносмилане, неразположение и липса на работоспособност поради недостиг на активни стомашни сокове. При подобни обстоятелства почивката и особено сънят са по-важни от храната. Към ядене може да се пристъпи едва след отпускане и почивка. Не бива да се яде и непосредствено преди началото на някакви сериозни умствени и физически занимания. Освен това не е добре да се приема храна преди и веднага след къпане.
Жаждата и гладът не са взаимно свързани и могат да се задоволяват поотделно. Старайте се да не пиете вода по време на ядене. Ако все пак сте жадни, можете да изпиете глътка вода, но не за да преглътнете недосдъвканата храна. Излишната вода и други течности при хранене не само разреждат стомашния сок и затрудняват сдъвкването, но предизвикват и разширяване на стомаха.
Това е много важно правило и трябва да се спазва строго. То се отнася както за водата, така и за чая, кафето, какаото и други напитки (млякото е храна, а не напитка, но също трябва да се приема отделно).
Може да се пие вода 10-15 минути преди ядене и половин-един час след това.
Студените напитки, лимонадата, леденият чай, които често се пият по време на хранене, забавят храносмилането. Студът прекъсва действието на ензимите и те са принудени да чакат, докато температурата в стомаха се повиши до нормалната, преди да възобновят действието си. Когато студената напитка попадне за първи път в стомаха, тя го травмира и охлажда. А когато водата напусне стомаха, настъпва реакция, водеща до още по-силна жажда. По същия начин действа и сладоледът.
Горещите напитки отслабват и лишават стомаха от енергия. Те нарушават тонуса на стомашните тъкани и отслабват способността му да въздейства механично върху храната. Такова отслабване на тъканите често води до пролапс на стомаха.
И високата, и ниската температура пречат за отделянето на храносмилателни сокове. Жлезите функционират най-добре при температура, близка до нормалната температура на тялото, или в краен случай не по-висока от 40 градуса.
Водата в кафето, чая, какаото, лимонадата и др. действа като обикновената вода. Но тези напитки допълнително стимулират апетита и водят до преяждане. Честото им приемане нарушава храносмилането, уврежда нервната система и разрушава бъбреците.
Храната трябва да се дъвче грижливо и да се навлажнява със слюнка. Обработена напълно при сдъвкването, тя се подлага веднага на действието на храносмилателните сокове, докато храната, погълната на парчета, изисква значително повече време, за да бъде усвоена. Може да се спести много енергия при храносмилането, ако се отдели малко повече време и храната се сдъвче старателно. Освен това поглъщането на недобре сдъвкана храна води до бързане, преяждане и до всички произтичащи от това неприятни последици за храносмилането.

“Билки и домашни средства при болести на храносмилателната система” Т.Стоева

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: