Admin

Какво да ядем?

In Правилно хранене on October 23, 2008 at 2:18 pm

Най-общо казано, храната трябва да бъде проста, естествена и полезна.

Избягвайте употребата на твърде много белтъчини, особено под формата на месо, риба и птици. Приемането на голямо количество белтъци, както и обилната употреба на въглехидрати (тестени храни и захар) са вредни за здравето, ако се превърнат в основен източник на хранителни вещества. Употребявайте умерено яйца, и то след като се уверите, че са пресни. По възможност избягвайте животинските мазнини с изключение на кравето масло. За предпочитане са растителните масла.
Намалете до минимум употребата на готварска сол, оцет, подправки, напитки с лед, гореща храна, люти подправки, сосове, пикантни ястия и мариновани продукти. Въздържайте се, доколкото е възможно, от употребата на алкохолни и безалкохолни напитки, чай, кафе, какао, кола, консервирани продукти.
Подходящ начин за лечебно хранене при остри или хронични заболявания на храносмилателната система е т. нар. монодиета. Това означава, че през целия ден се приема само един продукт (например печени и варени картофи или пък извара). Ако такова еднообразие стане непоносимо, към избрания продукт могат да се добавят различни подправки и др. Например изварата може да се смеси на едно хранене с малко орехи и стафиди, а на друго – с кисело мляко, счукан чесън и копър.
Продуктите в различните дни трябва да се редуват (например млечни храни, нишестени продукти, риба, зеленчуци и плодове), за да се даде възможност на различни групи ензими да се възстановят.
Все пак повечето диетолози препоръчват разнообразната храна. Това обаче не означава цялото разнообразие да се поднася на всяко хранене. Не бива да се смесват твърде много продукти наведнъж. За да се осигурят всички необходими на организма вещества, трябва да се приема разнообразна храна, но не по едно и също време. Избягвайте също така да смесвате несъвместими продукти и не забравяйте, че нишестето започва да се разгражда още в устата. Обикновено на това не се обръща внимание, но при слабо храносмилане е полезно да се спазват принципите на диетологията. Понякога за такива хора е добре да преминат на разделно хранене.

Накратко принципите му са следните:
Най-добре се съчетават помежду си зеленчуците, плодовете и медът, макар че не е препоръчително киселите и сладките плодове да се ядат едновременно. Олиото и зехтинът, добавени към растителната храна, увеличават лечебните й свойства. Единствено пъпешите не се съчетават с нищо, те трябва да се консумират самостоятелно извън другите хранения.

ФАСУЛЪТ, ГРАХЪТ, ЛЕЩАТА се съчетават само със зелени подправки и растително масло.

ЯЙЦАТА могат да се ядат със зелени подправки и зеленчуци. Желателно е през лятото консумацията им да се ограничи. Не е добре да се комбинират с краве масло, тъй като по този начин в организма постъпва прекалено много холестерин.

МЕСОТО се съчетава добре с червени зеленчуци и листни подправки. Крайно неподходяща е комбинацията от месо и тесто.

Не е желателно да се ядат наведнъж няколко различни БЕЛТЪЧНИ ХРАНИ, например месо и мляко, мляко и яйца, месо и сирене, месо и ядки.

БЕЛТЪЧНИТЕ ХРАНИ (всички видове месо, пиле, риба, яйца, извара, сирене, мляко, ядки) и НИШЕСТЕНИТЕ ХРАНИ (хляб, тестени изделия, варива, картофи, ориз) трябва да се употребяват по различно време през деня.

ПРЯСНОТО МЛЯКО не се съчетава добре с повечето продукти. А и то е полезно предимно за децата и старците.

ЗАХАРТА се комбинира зле с белтъчна и нишестена храна.

Желателно е консумацията на СОЛ силно да се ограничи, тъй като тя и бездруго присъства в много хранителни продукти.

Любителите на растителната храна трябва да знаят, че ЗЕЛЕНЧУЦИТЕ са най-полезни, когато се варят в малко количество вода. Препоръчва се на едно хранене да не се консумират плодове и зеленчуци. Лимонът прави изключение, той може да се добавя във всякакви зеленчукови ястия.

Тези, които се интересуват от съвместимостта на храните, могат да потърсят подробности в специализираната литература за разделното хранене.

“Билки и домашни средства при болести на храносмилателната система”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: